Viplex One: Spolehlivý štikový vláčák vysoké úrovně

Firem, které vám dnes poskytnou desetiletou záruku na cokoliv, tím spíš pak na křehký rybářský prut, není mnoho. Pokud jde o rybářské pruty, je jich doslova jako šafránu. Rozhodně nám k jejich spočítání bude stačit pět prstů na jedné ruce.

Jeden z těch pěti prstů přitom bude patřit německé značce Sportex, další pak německé značce Jenzi, která v roce 2015 uvedla na trh dvě nové řady přívlačových prutů, u nichž poskytuje desetiletou záruku na blanky prutů. První řadou je Xplorador, prut se žlutým blankem, druhou pak Viplex One. A právě kvůli desetileté záruce, ze které jsem cítil víru výrobce v prvotřídní kvalitu svých výrobků, jsem si koupil oba. V této recenzi se však zaměřím jen na ručně dělaný Viplex One.

IMGP4342
Zdolávací křivka prutu Viplex One (2,7 m – 15-40 gr.). Plynule rozloženou zátěž nese horní díl prutu.

Když jsem ukrajoval kousek z nedostatkového času pro napsání této recenze, napadlo mě – právě s ohledem na desetiletou, tedy výjimečnou záruku na blank -, že bych vás mohl pobavit stejně výjimečným testem v duchu Top Gear. Úplně nesmyslným. Třeba prutem odpálit tenisák, zvedat jím víko od kanálu nebo házet jeho horní díl rotvajlerovi jako klacík a křičet: “Přines!” Prostě mi blesklo hlavou, že by bylo zábavné podrobit blank opravdu výjimečné, přehnaně bláznivé zkoušce.

Jenže… Za tenhle Viplex One jsem zaplatil přes tři tisíce korun. A protože peníze ani pruty z nebe nepadají a mé recenzce nikdo nesponzoruje, ubral jsem plyn a rozhodl se pro recenzi tradiční. Bez bláznivých testů na souši. Přece jenom chci tímto prutem vytáhnout ještě řadu krásných dravců, čehož bych se v případě kočkování s rotvajlerem pravděpodobně nedočkal…

1408240-02
Designově velmi atraktivní sedlo navijáku.

Blank. Za ním si v JENZI neochvějně stojí. A nedivím se jim. Po třech měsících vláčení tímto pěkným prutem jsem totiž získal dojem, jako bych znovu držel v ruce kevlarové Sportexy. Ve druhé polovině 90. let jsem mimo jiné vlastnil kevlarové Sportexy Kev Pike a Kev Spin, o kterých se říkalo, že jsou nezničitelné. A skutečně bych mohl říct, že takové byly. Ostatně co jiného říct o prutu, který se s vámi skutálí z několikametrového strmého srázu na cihly a přitom se nezlomí, dokonce ani viditelně nepoškodí?

Od té doby mi rukama prošly desítky přívlačových prutů, ale vzpomínky na ně mi oživil až právě Viplex One. Tuhý grafitový Hi-modulus blank konstrukce FSP (Fast-Sensitive-Powerful = rychlý, citlivý, silný), jištěný před běžným poškozením vrchní vrstvou plasticky zřetelného grafitového pletení, skutečně snese hodně. I méně ohleduplné zacházení.

Bez jediného škrábanečku a jiného poškození vstřebal dvoumetrový odhoz a dopad na břeh z hrubšího štěrku, stejně tak si poradil s nechtěným klepnutím o silnou větev při nočním návratu od vody k autu. Přes les. Tady ukázal, že nejen jeho povrchová úprava je skutečně mimořádně kvalitní.

IMGP4343b
Přejedete-li po blanku prutu Viplex One rukou, okamžitě vás zaujme, že jeho povrch není zcela hladký. Podobně jako u zmíněných kevlarových Sportexů je plastický. Může za to bezpečnostní vrstva grafického pletení navíc.

Při odhazování nástrah a zdolávání ryb je Viplex One intuitivní a maximálně spolehlivý. Přestože se bavíme o gramáži 15-40, tedy řekněme ještě pořád tzv. univerzální, která spadá někam do segmentu středně těžké přívlače, dřímá v jeho zpevněném blanku síla prutů těžší kategorie. Jako byste v ruce drželi prut v gramáži 30-60, nebo dokonce 40-80 (od některých tradičních značek).

V případě zdolávání ryby se jeho perfektně propletené sílové vlastnosti – tvrdost, odolnost a houževnatost – projeví například takhle.

Pokud vám v momentu, kdy sumec začne tvrdě kopat do šňůry a nebo se rozjede s proudem řeky dolů jako utržený vagón, selže drhnoucí či málo povolená brzda navijáku, Viplex One vás nejméně několik vteřin podrží, aniž by se sumčímu zápasníkovi podvolil a praskl. Zkrátka vám poskytne prostor pro rychlé řešení problému s brzdou, aniž byste si museli říkat: “Tak… A je to v háji, teď přijdu o prut.”

Navzdory zesilující vrstvě grafitu na tuhé páteři však prut není těžký a necitlivý. Bez navijáku váží jen 191 gramů, což je velmi milé zjištění, věnujete-li se středně těžké přívlači. Při použití pletené šňůry v něm přitom dobře cítíte i pěticentimetrový wobler, což je pak podobně příjemné zjištění.

IMGP4345
Spodní část sedla navijáku. Šroubení, kterým ukotvujete naviják k horní korkové části.

Vzhledově i materiálově je zajímavou také extra tvrzená dělená rukojeť. Kromě zmiňovaného blanku, který je logicky její součástí, ji tvoří korek nejvyšší jakosti a lehké hliníkové sedlo navijáku. Prut je zároveň precizně vyvážený, dobře sedí v ruce, ať již máte prsty o centimetr kratší nebo delší a citlivost v prstech více či méně vnímavou. Hladkou vodivost šňůry a tedy mírné prodloužení letu nástrahy při náhozu zajišťují LC (long cast) očka.

Když tak teď o tom přemýšlím, své peníze jsem dobře utratil.

IMGP4346b
Spodní část prutu Viplex One.
Závěr:

Designově krásný prut “univerzálních” parametrů, jehož odolný blank snese přímé srovnání s kevlarovými Sportexy.

Klady:

– 10 let záruka na blank (po registraci na webu Jenzi)

– odolný blank, rychlý prut

– vzhledově krásný prut s korkem nejvyšší jakosti

– nová generace long cast oček pro delší odhozy

Zápory:

– nezjištěny

Technické specifikace:

Délka prutu:  270 cm

Gramáž:  15 – 40 gr.

Hmotnost prutu:  191 gr.

Počet dílů:  2

Počet oček:  9

Jakost oček: LC (Long Cast)

Akce: rychlá

Transportní délka: 140 cm

Další: použitelný kdykoliv a kdekoliv

Cena dnes (v den uveřejnění): cca 3600,- Kč

Text a foto Václav Fikar

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..